Lomamatkalla Prahassa

2 viikkoa ennen lomareissulle lähtöä päätimme vasta kohteen, minne olemme lähdössä. Matkakohteeksi valikoitui Praha Tsekeissä. Lentomatka kesti noin 2 tuntia. Prahassa on edullisempaa kuin Suomessa ja siellä on paljon upeita nähtävyyksiä. Sinne siis!

Lähtöpäivänä maanantaina aika kului tosi hitaasti aamusta. Joko lähdetään? Klo 15 hyppäsimme koko perhe junaan Tampereelta ja menimme sillä suoraan Helsinki-Vantaan lentokentälle. Oli uskomatonta päästä sinne ensimmäistä kertaa ja nähdä millaista oikein on olla lentokentällä. Matkustimme käsimatkatavaroilla, joten meidän ei tarvinnut jonotella viemään matkalaukkua minnekään. Lähtöselvitys oli tehty etukäteen netissä. Ainoastaan kävimme kysymässä Norwegianin tiskiltä, miltä portilta lento lähtee. Portti 17. Turvatarkastus oli aivan uudenlainen kokemus. Vähän olin pihalla, mitä hihnalle laitetaan ja meinasipa tuo käsilaukkukin jäädä roikkumaan olalle. Hyvin päästiin siitä läpi ja noin tunti odoteltiin meidän lentoa odotustilassa. Lento lähti klo 18.35.

Kohti Prahaa lentäessä paikkamme oli ihan edessä koneessa. Jännitti kovasti, miltä lentäminen tuntuu, mutta eihän se ollut yhtään liian erikoista. Oli mahtavaa ihailla maisemia koneen ikkunasta ja nähdä miten korkealle ilmaan nousimme. Poitsu ei ollut myöskään lennosta moksiskaan. Kun laskeuduimme Prahaan, poitsu nukahti penkille. Jouduimme siis kantamaan hänet lentokentälle. Hetken sylissä nukuttuaan hän heräsi ja sitten pääsimme jonottamaan matkalippuja paikallisiin kulkuvälineisiin. Koko matkalla emme käyttäneet taksia. Mitä turhaan ottaa taksia, kun Prahassa oli erittäin helppoa kulkea julkisilla. 30min matka maksoi 0,96€ (24 korunaa), 90min matka 1,28€ (32 korunaa). Kartat ja reitit olimme tulostaneet itse etukäteen kotona. Helpotti paljon kulkemista, kun tiesi suunnilleen minne mennä. Meillä oli myös valmiina paikallista rahaa lompakossa, minullakin 2400 korunaa eli 100e verran.

Hotelliksi valikoitui Tjäreborgin valmispaketin kautta Hotelli Gloria. Sinne oli kyllä matkaa lentokentältä, mutta pääsimme sentään ennen keskiyötä hotelliin nukkumaan. Hotelli oli vain 3 tähden hotelli, mutta silti ihan ok. Aamupala kuului hintaan. Hotellin ikkunoista näkyi tosi kivat maisemat!

Levottomasti nukutun yön jälkeen (ihan liikaa jänniä ja outoja ääniä kuului yöllä) kävimme syömässä aamupalan ja starttasimme päivän jo heti klo 9 jälkeen lähtemällä pitkän pitkälle tutustumismatkalle kaupunkiin. Päivä sisälsi yli 25 000 askelta! Päivän nähtävyydeksi valitsimme Prahan Linnan. Otimme 4 kohteen lipun 250 korunaa eli 9,64€. Kiersimme siellä Pyhän Vituksen katedraalin, pari muuta salia ja Golden Lane -kujan, jossa oli paljon erilaisia haarniskoja, miekkoja ja muita aseita esillä. Katedraali oli kyllä todella upea sisältäpäin. Pihalla näimme useita japanilaisia hääpareja ottamassa hääkuvia katedraalin edessä.

Pidimme alueella pienen levähdystauon, jotta jaksoimme jatkaa matkaa. Maisemat linnasta alas kaupunkiin olivat todella upeat.

Matka jatkui Kaarlensillan kautta Vanhankaupungin aukiolle. Ihana kävelysilta kulki leveän joen yli. Kaupungin alue oli myös ihanan vanhanaikainen erilaisine rakennuksineen. Valitettavasti emme päässeet tällä kertaa näkemään yhtä Prahan tunnetuinta nähtävyyttä eli astronomista kelloa. Se oli tällä kertaa korjauksessa. Jäipähän jotain nähtävää myös ensi kertaan.

Kaupungista löysimme pieneltä, piilossa olevalta kujalta Mlejnice -nimisen ravintolan, jossa kävimme syömässä. Valitsin itse todella hassunkuuloisen ruoan (jonka olin etukäteen netistä bongannut) eli gulassikeiton leivän sisällä (199 korunaa eli 7,68€). Keitto oli mausteista ja ihan hyvää. Tämä paikka kannattaa pitää mielessä ensi kertaakin varten. Paikka ei ollut turistitäytteinen, vaikka aivan vanhankaupungin alueella sijaitsikin. Jälkkäreiksi ostimme trdelnikit (á 70 korunaa eli 2,70€). Se oli taikinatötterö, joka oli paistettu ja täytetty valitsemallaan täytteellä. Minulla oli suklaata, pojallani mansikkahilloa. Nam! Tosi hyvää ja todella täyttävää. Ensi kerralla haluan kokeilla vaniljapehmiksellä täytettyä tötteröä.

Matkasimme kaupungilta takaisin hotellille ja rentouduimme lopun iltaa. Paikallisesta ruokakaupasta ostimme hotellille vielä iltapalaa.

Seuraavana aamuna pakkasimme jo matkatavarat. Söimme aamupalan ja otimme tavarat mukaamme, sillä samana päivänä palasimme jo takaisin Suomeen. Matkailimme läpi Prahan metrolla, jota oli todella helppo kaupungissa käyttää. Metroa joutui odottamaan maksimissaan 2 minuuttia. Matkat sujuivat siis erittäin nopeasti ympäri kaupunkia.

Matkasimme keskiviikkona Prahan eläintarhaan (lippuhinta aikuiselta 200 korunaa eli 7,72€). Emme osanneet ollenkaan odottaa, miten isoon paikkaan olimme menossa. Eläintarha oli valtava! Siellä oli niin paljon nähtävää, ettei meidän ajateltu aikamäärämme riittänyt millään näkemään koko paikkaa. Ihmeellisintä olivat kaikki eläinhäkit, jotka eivät olleet häkkejä ollenkaan. Lepakot olisivat voineet lentää pään yli, apinat tulla vaikka viereen kiipeilemään ja linnut lentää viereen. Mieletön paikka! Näin paljon eläimiä, joita en ole koskaan ennen nähnyt: mm. kirahveja, norsuja, virtahepoja, erilaisia apinoita, gepardeja, tapiirin... Eläintarhan karttaan olisi siis ollut järkevää tutustua ennalta, jotta kaikki suosikit olisi ainakin kerennyt nähdä.

3,5 tunnin eläintarhakiertelyn jälkeen käväisimme vielä kaupungilla shoppailemassa, kahvittelemassa ja syömässä hyvin. Valitsimme ravintolaksi Cafe Imperialin, joka oli myös netissä suositeltu paikka. Vaikka otimme tylsästi listalta burgerit, niin valinta osui täysin nappiin. Enpä muista koska viimeksi olen syönyt niin hyvää burgeria! Ja miten tyylikäs paikka muutenkin. Eikä tämäkään ollut kallis paikka, vaikka siltä näytti. Hampurilaisannos maksoi 265 korunaa eli 10,22 €.

Matkasimme kohti lentokenttää klo 17 jälkeen. Prahan lentokenttä oli selvästi pienempi kuin Helsinki-Vantaalla. Lentomme lähti portilta D5. Ostin kentältä tuliaissuklaarasian ja koneeseen juotavaa. Jouduimme odottelemaan lentoa takaisin Suomeen vähän enemmän, sillä lentokoneeseen nousu tapahtui 30min myöhässä alkaen klo 20.20. Paikkamme oli tällä kertaa koneen takaosassa. Lento olikin lopulta tunnin myöhässä, joten olimme aivan poikki kun saavuimme takaisin Helsinkiin. Onneksi yövyimme lähellä lentokenttää, joten jaksoimme torstaina palata reissun jälkeen kotiin levänneinä.

Kiitos Praha upeista elämyksistä, kauniista maisemista ja ihanasta tunnelmasta <3 Toivottavasti näemme vielä joskus uudestaan. Kahdessa päivässä kerkesi nähdä vain muutaman kohokohdan, mutta toisellekin reissulle riittää hyvin nähtävää.